יקבלו את קביעת ביהמ"ש? מילביצקי: "החוק לא יפסל"

    ישראל רובין 1 Comment on יקבלו את קביעת ביהמ"ש? מילביצקי: "החוק לא יפסל"

    ח"כ חנוך מילביצקי מהליכוד על האפשרות שבית המשפט יפסול חוק יסוד: "אף אחד לא דיבר על אי כיבוד הפסיקה. אני לא רואה אירוע כזה אבל גם לא אירוע שבית המשפט מתערב בחוקי יסוד"

    צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ח"כ חנוך מילביצקי מהליכוד מתייחס בריאיון לרדיו 103 לשאלה האם הממשלה תקבל את פסיקת בית המשפט העליון שתפסול את התיקון לחוק יסוד-השפיטה: "אף אחד לא דיבר על אי כיבוד הפסיקה. אני לא רואה אירוע כזה אבל גם לא אירוע שבית המשפט מתערב בחוקי יסוד. אין לו סמכות לעשות את זה", אמר מילביצקי. "בית המשפט עצמו אמר שלחוקי היסוד יש מעמד מעין חוקתי".

    בתוך כך, סיפר מילביצקי כי "חוק יסוד החקיקה", שיקבע מהם חוקי יסוד וכיצד מחוקקים אותם ומהם חוקים רגילים, הוא אחד הנושאים שנידונו בשיחות עם חלק מנציגי האופוזיציה בבית הנשיא, שהתפוצצו.

    ח"כ טלי גוטליב ממפלגתו, הצהירה הבוקר (שלישי), כי היא לא תקבל את פסיקת הבג"ץ. "אין לבג״ץ שום סמכות להתערב בחוקי יסוד. צר לי לאכזב אתכם שופטי בגץ, אתם ממש לא מעל החוק. פסק דין משולל סמכות הוא בטל מעיקרו. ורק להמחשה – שופט בימש שלום שמרשיע אדם ברצח (עבירה שלא בסמכותו) פסק הדין בטל ומבוטל. לכן לא אכבד התערבות בחוקי יסוד".

    כזכור, בית המשפט העליון קבע דיון בהרכב מלא של 15 שופטי הבג"ץ בעתירות נגד התיקון לחוק יסוד השפיטה, שקובע כי בית המשפט לא יוכל להפעיל ביקורת שיפוטית על החלטות הממשלה בעילת הסבירות, שלדעת רבים היא בעלת מאפיינים סובייקטיביים ותלויה במידה רבה או באופן בלעדי בהשקפת עולמו הפרטית של השופט, בניגוד לעילות אחרות לפסילת החלטות ממשלה – כגון אי שוויון, שיקול זר, הליך בלתי תקין ועוד.

    בליכוד פרסמו הודעה מנה משתמעת אזהרה לבית המשפט לבל יכנס לשדה המוקשים של פסילת חוק יסוד – שעשוי ליצור משבר חוקתי ענק, כאשר אין בספר החוקים הוראה הקובעת מי הרשות שתגיד את "המילה האחרונה" ולמי יש לציית.

    "ממשלות ישראל הקפידו תמיד לכבד את החוק ואת פסיקת בית המשפט, ובית המשפט תמיד הקפיד לכבד את חוקי היסוד. שני יסודות אלו מהווים את הבסיס של שלטון החוק בישראל ושל האיזון בין הרשויות בכל דמוקרטיה", מסרו בליכוד. "כל סטיה מאחד מעקרונות אלה תפגע פגיעה קשה בדמוקרטיה הישראלית, שזקוקה דווקא בימים אלה לרגיעה, להידברות ולאחריות".

    גם ראש הממשלה נתניהו שנשאל בימים האחרונים בראיונות לכלי תקשורת אמריקנים האם יציית לפסיקה שנויה במחלוקת מסוג זה, נצמד לנוסח הודעת הליכוד והשיב: "אני חושב שאנחנו צריכים לשמור על שני העקרונות האלה ואני מקווה שנעשה זאת. אני מקווה שבית המשפט לא יעשה זאת".

    באופוזיציה תקפו וטענו כי בליכוד "מאיימים על בית המשפט".

    ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב: "הרמז היה ברור, ואלים: 'חוקי יסוד,' אמרה הודעת הליכוד, 'תמיד כובדו.' מכתב האיום שנשלח לבית המשפט העליון היה ברור: חוקי יסוד לא נפסלו מעולם בידי בית המשפט, הבהירה ההודעה, אז אל תנסו אפילו לגעת בהם עכשיו. אתם על הכוונת שלנו.

    "אלא שאם כבר מדברים על חוקי יסוד, הנה עוד משהו שצריך לדעת עליהם: חוקי יסוד תמיד כובדו, בעיקר מפני שהכנסת חוקקה אותם ביראת כבוד. הדיון עליהם היה רציני, היה ברור לכולם שהם קודש הקודשים החוקתי שלנו".

    שר המשפטים לשעבר וחבר הכנסת גדעון סער תקף את ראש הממשלה נתניהו ואמר: "האיומים הבוטים והגלויים של נתניהו ואנשיו על בית המשפט העליון, הם שלב נוסף בנסיון להפיכת ישראל למדינת מאפיה. התערבות שיפוטית בחוק יסוד היא באמת חסרת תקדים, אך כזה הוא גם השפל אליו דרדרו את המשטר הדמוקרטי בישראל".

    ח"כ הלוי: "השופטים הקימו פרלמנט משל עצמם"



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      איני מבין ואשמח לשמוע חוות דעת משפטית: איך ייתכן שבית המשפט דן בנושא סמכויות של עצמו? לא נראה לי שיש מושג כזה בשום מקום בעולם!